Skip to main content
Okategoriserade

Menneske og robot – den digitale medarbeideren

By 30/11/2023May 13th, 2024No Comments

Menneske og robot – den digitale medarbeideren

Vi lever i en verden i stadig endring, hvor den teknologiske utvikling går raskere og raskere og hvor menneskets rolle forandres i tråd med denne utviklingen.

Utnytter vi denne utviklingen slik vi burde – hvor mennesker og teknologi komplementerer hverandre og skaper et høyst effektivt samarbeid?

Rekker du å omstille deg i tråd med utviklingen, slik at dine egne egenskaper blir brukt på best mulig vis?

Skatt og avgiftsendringer – statsbudsjettet 2023

Av Stefan Dahlgren 1. oktober, 2021

Menneskets styrke

Vi mennesker er fantastiske på så mange ulike måter. Tenk hvilke egenskapet og kvaliteter som finnes i hvert enkelt individ. Egenskaper som ser litt ulike ut fra person til person men med det felles formålet å kunne kombinere våre egenskaper og erfaringer for å løse situasjoner vi møter.

Mennesket og hvordan vi lever utvikles stadig, noe som gjør at vi ofte står ovenfor nye utfordringer. Disse utfordringene motiverer og krever at vi stadig søker nye verktøy for å tilrettelegge og forenkle hverdagen samt takle disse nye utfordringene.

Fra menneske tok i bruk hjulet til å bruke roboter innen industrien, har utviklingen kommet langt og den fortsetter og gå raskt fremover.

Det menneskelige grensesnitt

Utviklingen innen administrative prosesser har også gått fremover, vi byttet ut penn og papir mot å jobbe mer og mer digitalt. Mange selskaper jobber med flere ulike systemer for å støtte sine prosesser. Dessverre mangler systemer ofte muligheten til å kommunisere effektivt mellom hverandre. Vi kan ikke lenger dra den samme nytte av systemene som tidligere og mennesker fungerer mer som menneskelige grensesnitt for å overlappe bristen av integrasjon mellom forskjellige systemer og som hjelpere der arbeidsflyten ikke går optimalt.

Systemleverandører jobber løpende med å forbedre og automatisere systemene, men dessverre sitter mange selskaper fast i spesialtilpassede løsninger som både er tidkrevende og kostbare å bytte, og menneskets verdifulle tid brukes til å kontrollere og sikre flyten.

Hvorfor ikke la en digital medarbeider gjøre denne jobben istedet?

Den digitale kollegaen

Ved å implementere en digital medarbeider frigjøres tiden til de ansatte, sårbarheten begrenses og kvaliteten øker gjennom å minimere risikoen for menneskelige feil.

Tenk hvilken arbeidskraft vi kan frigjøre hvis våre ansatte har tid og mulighet til å fokusere på det vi mennesker er så gode på. Oppgaver der strategisk og taktisk tenkning fra et større perspektiv blir verdsatt, arbeid der kreativitet, menneskelig kommunikasjon og empati gir verdi til selskapets relasjoner og hvor proaktivitet, fleksibilitet og pragmatisme er en viktig del av hverdagen.

Ingen unnskyldninger

I dag finnes det faktisk ingen unnskyldning for å ikke frigjøre tiden til dine medarbeidere. Teknologien er alt klar til å sette den digitale medarbeideren i arbeid.

Hvilke typer arbeidsoppgaver egner seg best for den digitale medarbeideren eller oss mennesker? Den digitale medarbeideren egner seg betydelig bedre til å utføre repetitive, rutinebaserte arbeidsoppgaver da den jobber raskt og feilfritt i tillegg til å være våken og tilgjengelig døgnet rundt.

Den digitale medarbeideren kan på lik linje som et menneske utføre oppgaver som blant annet:

  • Bilagshåndtering
  • Utføre avstemninger og dokumentere disse
  • Vedlikehold av masterdata
  • Gjennomføre rutiner ved ansettelser, endringer og avslutte arbeidsforhold i HR systemet
  • Ordrehåndtering
  • Håndtere saker
  • Utføre tester, vedlikehold og migrering av IT -applikasjoner
  • Utføre kontroller

Uansett hvilke arbeidsoppgaver det gjelder er det fortsatt menneskene i teamet som har ansvaret for arbeidsoppgavene – forskjellen er at det er den digitale kollegaen som utfører de.

Utviklingen innen teknologi kommer bare til å fortsette og med den digitale medarbeiderens inntog endres rollene innen administrasjon. Den administrative medarbeideren går fra å være en som utfører oppgaver og inn i en mer analytisk og taktisk rolle, som er mer verdiskapende for selskapet.

La deg inspirere av automatisering og hva den digitale medarbeideren kan gjøre for deres virksomhet. Les mer på vår hjemmeside eller fyll ut kontaktskjemaet så kontakter vi deg.

Vi legger stadig ut nytt innhold innenfor området robotisering. Fyll ut skjemaet her for å få beskjed om nye artikler fra NORIAN.

Download free eGuide

Av Stefan Dahlgren 1. oktober, 2021

Stefan Dahlgren er Senior Consultant innenfor området Intelligent Automation på NORIAN Accounting AB. Han har jobbet i ledende stillinger og som konsulent innenfor økonomi i mange år, og har et sterkt fokus på utvikling og smarte løsninger. I de siste årene har Stefan jobbet med Intelligent Automation, primært med RPA (Robotics Process Automation).

REGNSKAP / LØNN /
INTELLIGENT AUTOMATION
Kontakt oss
Om Bloggen

På Norianbloggen finner du tips og råd om temaer innen outsourcing, regnskap, lønn, eiendomsforvaltning og automatisering av prosesser. Våre fagentusiaster bidrar med sin kompetanse, og vi deler av det vi lærer i reelle kundeoppdrag. Innovasjon, kvalitet, verdiøkende tiltak, skalerbarhet og smarte løsninger er sentralt for å hjelpe både små og store selskaper med å optimalisere økonomifunksjonene.

Ressurser

Regnskaps- og lønnstjenester for fremtiden.

REGNSKAP / LØNN / INTELLIGENT AUTOMATION

Leave a Reply